Rullskidhandskar

Rullskidhandskar – Träna rullskidor med bra grepp utan blåsor i händerna

Att ha handskar när man tränar rullskidor är ett enkelt sätt att få ut mer av träningen. Greppet i stavarna blir bättre och risken för blåsor minskar med ett par rullskidhandskar som är gjorda för att andas väl.

Här är några tips för att välja rätt rullskidhandskar.

Bra grepp utan blåsor

Att träna rullskidor med blåsor är ingen hit, men också något alla rullskidåkare säkerligen varit med om.

  • Byt remmar på staven för ändrad belastning.
  • Tejpa händerna på utsatta ställen.
  • Smörj in händerna i vaselin innan du använder handskar.

Ytterligare ett sätt att undvika blåsor är att laborera med tekniken i stakningen. Testa att staka med ”öppen hand” vid stavisättningen eller ha ett lösare grepp – det kan göra underverk för sommarträningen.

Det kan också vara en god idé att variera mellan olika typer av rullskidhandskar. Olika handskar kan belasta händerna på olika ställen.

Rullskidhandskar från Hestra
Rullskidhandskar från Hestra kostar ca 295 kr, se senaste pris här »

Tips på olika rullskidhandskar

Det finns flera typer av handskar som kan passa bra för dig som vill träna rullskidor.

Låt oss gå igenom några av dem, men redan nu ska det sägas att om du är seriös är det riktiga rullskidhandskar som är att föredra.

Arbetshandskar

Det finns olika typer av arbetshandskar som skulle kunna fungera för att träna rullskidåkning i; skyddshandskar är ett alternativ, men kanske är det montagehandskar som ändå låter bäst.

Fördelen med arbetshandskar är förstås att de är relativt billiga, men nackdelarna väger över och de är inget bra alternativ.

Även om arbetshandskar är gjorda för att ”svettas” i så andas de inte alls i paritet med riktiga sporthandskar. Försök hitta ett bättre alternativ, träningen blir roligare då.

Gymhandskar

Handskar som ”gymmare” har kan vara bra även för rullskidor.

Gymhandskar är gjorda för att sitta bra vid stora lyft och därmed starka grepp, men tänk på att rullskidstavar inte alls behöver ett så hårt grepp som en skivstång.

Handskar för styrketräning andas helt okej, men är inte gjorda för riktigt långa träningspass, utan snarare för intensiva grepp under några minuter eller sekunder.

Gymhandskar kan trots allt vara ett alternativ till rullskidhandskar för den som vill testa något nytt, men varför krångla till det?

Skidhandskar

Handskar för längdskidåkning är goda för stakning och stakningsrörelser, men de blir alldeles för varma för att fungera bra för rullskidor.

Även om det finns tunnare skidhandskar som andas bra är det bättre att investera i ett par riktiga rullskidhandskar. Skidhandskar är gjorda för längdstavar av en anledning.

Hestra och Lill-Sport är exempel på tillverkare som gör både skidhandskar och rullskidhandskar av god kvalitet.

Rullskidhandskar

Har du kommit så långt i din ”skidkarriär” att du köpt ett par rullskidor så är det värt att lägga ett par hundralappar på bra rullskidhandskar.

Rullskidhandskar är gjorda för att skydda händerna från sår genom att vara vadderade på rätt ställen för greppet. Dessutom är de svala, vilket minskar risken för blåsor.

Du kan välja mellan ”långa handskar” som täcker hela fingrarna eller ”korta handskar” som slutar så att fingertopparna är framme.

Palm Protectors

Ett riktigt bra tillbehör för rullskidåkning är så kallade Palm Protectors. De är som ett par tunna handskar, men täcker bara där slitningarna i händerna är som störst.

Palm Protectors kan användas inuti handskar eller ensamt på en bar hand.

Köp Palm Protectors här hos Skistart för omkring en hundralapp »
Storleksguide Palm Protectors
StorlekHandbredd
Small/Medium7,62 cm eller mindre
Large7,62-9,52 cm
Extra Large9,52 eller större
Mät handbredd mellan utsidan av lillfingrets och pekfingrets knoge med handflatan mot dig.